Innovation som demokratisk spor i projektarbejdet

Authors

  • Christine Revsbech
  • Monika F?ster

Abstract

Gruppearbejde, projektarbejde eller problemorienteret akademisk skrivning. Studerendes selvst?ndige projekter st?r centralt i udfoldelsen af Roskilde Universitets didaktik. Projektarbejde er en v?sentlig del af de studerendes uddannelsesforl?b og en del af RUC studerendes habitus, hvilket tydeligg?res n?r nogle af de f?rste sp?rgsm?l studerende f?r fra medstuderende er: Hvad skriver du om? Ser man p? gruppeprocessen som en rejse, s? er projektarbejde alt andet end en komfortabel k?retur med en GPS, der sikkert, og uden involvering fra chauff?ren, viser vej til destinationen. Projektarbejde er en k?retur, hvor man (op)finder vejen mens man k?rer, alt imens man l?ser kortet, orienterer sig, diskuterer med medpassagerne og skiftes til at tage rattet for at n? m?let indenfor rammen af en stram tidsfrist. Men, samtidig med at projektarbejde og gruppeprocesser er udfordrende, s? har projektarbejde en styrke ved at modne de studerende, forbedre den studerende i kritisk t?nkning samt give de studerende mulighed for at afpr?ve teoretisk opstillede problemstillinger i en praktisk kontekst. Der er ligeledes et v?sentligt kompetence aspekt i projektarbejdet, n?r studerende tager udfordringer op og handler selvst?ndigt p? disse for at gennemf?re et projekt. Derudover rummer gruppearbejde demokratiske l?reprocesser i forhold til forhandling og udv?lgelse af ideer, der kan beskrives i form af ?ben og lukket innovation.

Downloads

Published

2015-01-01

Issue

Section

Articles