Projektarbejdets kompetenceprofil: mellem videnskab og profession
Authors
Anders Siig Andersen
Abstract
Projektorganiseret studiearbejde har en dobbelt udfordring med p? den ene side at sikre de akademiske standarder og p? den anden side at give de studerende kvalifikationer og kompetencer til at kunne medvirke i projekter i virksomheder og organisationer uden for universitetet. Artiklen viser, hvilket l?ringsudbytte studerende kan have af projektarbejde i studiesammenh?ngen, og at dette l?ringsudbytte ikke blot har akademisk men i h?j grad ogs? erhvervsm?ssig relevans. Samtidig understreges det, at den erhvervsm?ssige relevans kan styrkes, hvis uddannelsesplanl?ggere, l?rere og studerende s?tter sig ind i, hvilke vilk?r projektarbejdet er underlagt uden for universitetet, samt hvilke projektrelaterede metoder og redskaber, der anvendes i forskellige kontekster. Artiklen argumenterer for, at universitetet b?r overveje at formulere mere eksplicitte krav til de studerendes projektkvalifikationer og kompetencer, som b?de omfatter den grundl?ggende akademiske kompetence og de supplerende krav, der stilles til professionel projektplanl?gning, -gennemf?relse og -evaluering. Artiklen har direkte relevans for personer, der planl?gger og tilrettel?gger universitetsuddannelser og for undervisere og vejledere, som i det daglige er ansvarlige for undervisningens kvalitet. For studerende kan det ligeledes v?re relevant at have viden om sammenh?nge mellem det, man l?rer om projektarbejde ved universitetet, og de projektkvalifikationer og -kompetencer, der eftersp?rges uden for universitetet.