"Lige b?rn leger bedst" - om opdelt eller udelt skole

Authors

  • Anders Mathiesen

Keywords:

Ulighed, Markedsorientering, Nyliberalisme, Skolepolitik, Reformp?dagogik, Demokrati, Habitus, Bourdieu

Abstract

Arbejdspapiret er et bidrag til den aktuelle skolepolitiske diskussion: om skolens undervisning skal v?re opdelt efter elevernes forskellige foruds?tninger i en niveau- og trindelt skole (eliteorienteret reproduktion), eller om eleverne skal g? i udelte klasser i et sammenh?ngende skoleforl?b som led i at sikre alle folkeskolens elever erfaringer med at omg?s og forholde sig til socialt betingede kulturforskelle (lighedsorienteret demokratisk handlekompetence) ? samtidig med at de tilegner sig de grundl?ggende kulturteknikker (l?sning, skrivning, regning m.m.). Fremstillingen er med inspiration fra den franske sociolog Pierre Bourdieu disponeret som en historiserende feltkonstruktion, der p? ?n og samme tid synligg?r og forklarer de mest fremtr?dende modstridenden positioner i den aktuelle kulturkamp om folkeskolens indretning og undervisnings-indholdet

Downloads

Published

2016-01-01

Issue

Section