9/11 som kunstv?rk?
Abstract
I paperet unders?ges forskellige forfattere og kunstneres opfattelse af terrorangrebet i New York 11. september 2001. Der fokuseres p? de eksempler, hvor terrorangrebet i al sin gru ?stetiseres og i sig selv anses for en slags "kunstv?rk": Det nok mest markante eksempel p? ?stetiseringen af 9/11 er komponisten Karlheinz Stockhausen, der kort efter angrebet beskrev dette som "det st?rste kunstv?rk" nogensinde. Ogs? kunstnerne Damien Hirst og Anselm Kiefers tanker om 9/11 analyseres. I paperet - som alts? er tv?r?stetisk anlagt - s?ttes det ?stetiserende syn ind i en historisk kontekst og dets etisk-politiske perspektiver diskuteres. Der ?bnes afslutningsvis gennem en kort pr?sentation af Don DeLillos roman Falling Man for en alternativ tilgang til 9/11, hvor begivenheden ikke i sig selv ses som et "kunstv?rk", men bearbejdes i et traditionelt kunstv?rk.
Published
2011-01-01
Issue
Section
T. Medialisation and fiction / Medialisering og fiktion
Copyright (c) 2016 Anders Ehlers Dam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.