9/11 som kunstværk?

Anders Ehlers Dam

Abstract


I paperet undersøges forskellige forfattere og kunstneres opfattelse af terrorangrebet i New York 11. september 2001. Der fokuseres på de eksempler, hvor terrorangrebet i al sin gru æstetiseres og i sig selv anses for en slags "kunstværk": Det nok mest markante eksempel på æstetiseringen af 9/11 er komponisten Karlheinz Stockhausen, der kort efter angrebet beskrev dette som "det største kunstværk" nogensinde. Også kunstnerne Damien Hirst og Anselm Kiefers tanker om 9/11 analyseres. I paperet - som altså er tværæstetisk anlagt - sættes det æstetiserende syn ind i en historisk kontekst og dets etisk-politiske perspektiver diskuteres. Der åbnes afslutningsvis gennem en kort præsentation af Don DeLillos roman Falling Man for en alternativ tilgang til 9/11, hvor begivenheden ikke i sig selv ses som et "kunstværk", men bearbejdes i et traditionelt kunstværk.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.